Κ. Π. Κ Α Β Α Φ Η Σ
ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΟΥ
ΠΟΙΗΜΑΤΟΣ: « Όσο μπορείς »
Κι αν δεν μπορείς να κάμεις την ζωή σου όπως την θέλεις,
τούτο προσπάθησε τουλάχιστον
όσο μπορείς: μην την εξευτελίζεις
μες στην πολλή συνάφεια του κόσμου,
μες στες πολλές κινήσεις κι ομιλίες.
Μην την εξευτελίζεις πηαίνοντάς την,
γυρίζοντας συχνά κ' εκθέτοντάς την
στων σχέσεων και των συναναστροφών
την καθημερινήν ανοησία,
ως που να γίνει σα μια ξένη φορτική.
Θ.κέντρα:


Θέμα: Η ηθική στάση που
υποδεικνύει ο ποιητής σε όσους ενδιαφέρονται
να διαφυλάξουν την αξιοπρέπειά τους.
1.Ανάλυση Α΄στροφής
Ο Ποιητής απευθύνεται στον άνθρωπο,
που στη ζωή του δεν κατάφερε να πραγματοποιήσει τα όνειρα του , να πετύχει τους
στόχους του και τον συμβουλεύει να
προσπαθήσει να πετύχει τουλάχιστον ένα
πράγμα: να μην εξευτελίζει τη ζωή του.
Στη συνέχεια , ο ποιητής υποδεικνύει
τον τρόπο με τον οποίο θα
πετύχει να διαφυλάξει την αξιοπρέπειά
του και αυτός
είναι : η καταβολή όλων των δυνάμεων που αυτός διαθέτει : « όσο μπορείς»
Η φράση είναι και ο τίτλος του
ποιήματος και αυτό σημαίνει ότι αυτό
είναι το καίριο σημείο της παραίνεσης και ότι ο ποιητής δίνει πολύ
μεγάλη σημασία στην προσπάθεια που μας συμβουλεύει να κάνουμε.
Εξευτελίζω: Χάνω την υπόληψη μου, την
αυτοεκτίμηση μου , το σεβασμό των άλλων για το πρόσωπό μου, πέφτω στα μάτια των
άλλων.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Ο ποιητής δεν προτείνει στον
άνθρωπο να απομονωθεί, να γίνει
αντικοινωνικός. Τον συμβουλεύει να αποφεύγει τις ρηχές και ανόητες
συναναστροφές.
2. Ανάλυση
Β΄στροφής
Στην β΄στροφική ενότητα τρεiς ενεργητικές μετοχές με υποκείμενο το « εσύ» και αντικείμενο « τη ζωή» .
Αυτές
οι μετοχές επεξηγούν και συμπληρώνουν τις έννοιες της προηγούμενης
στροφικής ενότητας « συνάφεια του κόσμου»
« πολλές κινήσεις» «ομιλίες» και φανερώνουν
τον τρόπο με τον οποίο ο άνθρωπος εξευτελίζει τη ζωή του δηλαδή πώς την φθείρει ,πώς την υποβιβάζει
,την εκθέτει σε κίνδυνο με τις λαθεμένες του επιλογές και με την αδυναμία του να κρατήσει την
σοβαρότητα του , τον αυτοσεβασμό του.
Ο τελευταίος
στίχος επισημαίνει τον κίνδυνο της αλλοτρίωσης:
Ο άνθρωπος παρασυρμένος από τις
συμβατικές κοινωνικές σχέσεις και
επηρεασμένος από τη ψυχολογία του όχλου
, της μάζας σιγά σιγά απομακρύνεται από τον κόσμο που τον
περιβάλλει , από αυτό που θα ήθελε να είναι. Χάνει την αυτονομία της προσωπικότητας του, ετεροκαθορίζεται ως
προς τις επιλογές του με αποτέλεσμα να
απομακρύνεται από τις πνευματικές του αξίες
και καταλήγει κατώτερος από αυτό
που στην πραγματικότητα είναι. Έτσι καταντά να ζει μια ζωή όχι μόνο ανιαρή και
δυσβάστακτη αλλά και ξένη, καθώς αποξενώνεται από τις προσωπικές του επιλογές ,
παραμελεί τις αξίες του, αδιαφορεί για τις υγιείς ανθρώπινες σχέσεις και
αποτελματώνεται.
Γλώσσα:








Τελικά τι ποίημα είναι το « όσο
μπορείς» ;
Είναι καβαφικό παραινετικό ποίημα που αφορά τόσο τη
διαμόρφωση βιοθεωρητικής στάσης όσο και τη διαφύλαξη της ξεχωριστής
φυσιογνωμίας του ατόμου από την απειλή της μαζοποίησης.
Φ Υ Λ Λ Ο
Ε Ρ ΓΑ Σ Ι Α Σ
1.
Με το περιεχόμενο ποιας έννοιας
ασχολείται ο ποιητής;……………………………………………………………………
………………………………………………………………………………….
2.
Ποια στάση ζωής προβάλλεται μέσα στο
ποίημα;………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
3.
Ποιες κοινωνικές εκδηλώσεις μπορούν να εξευτελίσουν τη ζωή
του ατόμου;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
4.
Ποιο το νόημα της φράσης «όσο μπορείς»
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
5.
« Πηαίνοντας την, γυρίζοντας συχνά, εκθέτοντας την»
α) Ποιο το υποκείμενο
και ποιο το αντικείμενο των μετοχών ;
β) Τι πετυχαίνει με τη χρήση των
μετοχών αυτών ο ποιητής όσον αφορά το περιεχόμενο και
το ύφος του ποιήματος;
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
7.
Να σχολιάσετε τη γλώσσα και τη μετρική του ποιήματος.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………